11.7.2004 Cuxhafen (Saksassa Pohjanmeren puolella)
Maanantaina 5.7. lähdimme Stubbeköpingistä
(Tanskasta Falsterin saarelta) ja vaikka satamaan mennessä kaiku olikin
näyttänyt kummallisen alhaisia veden syvyyksiä, niin nyt ei kyllä ollut mitään
ongelmaa poismenossa eli ne olettamamme pohjakasvit lienevät antaneet
kaikulukemat. Edellisenä iltana (4.7.) oli ensimmäinen niin lämmin ilta, ettemme
käyttäneet lainkaan lämmitintä. Tähän asti on ollut joka ilta (ja välillä
aamullakin) lämmitin päällä ainakin jonkin aikaa toisaalta siksi, että saamme
mukavan lämpimän olon, toisaalta sen vuoksi, että vene pysyy kuivana. Aluksi oli
ihan mukava purjehdustuuli, mutta aika pian kulkusuuntamme muuttui niin, että
länsi-lounaistuuli oli taas vastatuulta. Päivä oli kuitenkin niin lämmin, että
luovuimme pitkistä kalsareista ja muutenkin vähentelimme paksuimpia
vaatteitamme. Satamassa ollessa on toki aina lämpöisempää, mutta merelle
lähtiessämme olemme toistaiseksi pukeneet joko sellaiset -10 asteen
kävelyvaatetuksen tai sadekamppeet (ja pitkät kalsarit ja fleeceasut
alle). Päivän mittaan näimme tuulivoimala-alueen. Tanskassahan tuulivoimaloita on sekä
meressä että rannalla runsaasti. Illan suussa saavuimme Tanskan Langelandin
saaren eteläkärjessä sijaitsevaan Bagenkopin vierassatamaan. Päivämatkamme oli
60 mailia ja pitkästä aikaa olimme taas kokeneet saariston suojaisuutta.
Uhkaavan tummia sadepilviä oli vaellellut ympärillämme, mutta meille oli tullut vain
muutamia pisaroita.
Satamaoppaassa näkyvän kuvan perusteella Bagenkop näytti tylsältä paikalta,
mutta totuus oli ihan toista. Bagenkop oli viehättävä pieni kylä olkikattoisine
taloineen, satamassa oli ilmainen internetin käyttö (valitettavasti vaan
kyseisen tietokoneen näppäimistö oli ihan onneton) ja siistit uudehkot
suihkutilat. Suihkuun meno tosin vaati tällä kertaa oman opettelunsa. Suomen
ulkopuolella useissa satamissa suihkuun tarvitaan joko kolikko tai sitten on
ostettava poletti. Täällä ei ollut kumpaakaan systeemiä, vaan nyt lunastettiin
automaatista kortti, jolle ladattiin rahaa ja suihkussa ollessa kortti
työnnettiin kortinlukijaan, josta rahaa kului käytetyn ajan mukaan. Lopuksi
kortti vietiin takaisin automaattiin ja sieltä saatiin loput rahat takaisin.
Ensin tämä tuntui monimutkaiselta, mutta itse asiassa se oli ihan mukava
vaihtoehto, sillä kolikkosuihkussa täytyy aina toimia ripeästi, jotta ehtii
peseytyä ja huuhdellakin ennen kuin raha loppuu tai sitten on oltava vararaha mukana.
Joissakin suihkutiloissa rahan loppumisen (ja siis veden tulon loppumisen)
varalta on kylmän veden suihku ilman rahaa, mutta useissa vettä ei tule lainkaan
ilman rahaa.
Maanantaina juuri Bagenkopin satamaan tultuamme tuuli yltyi jälleen reippaaksi
(10-14 m/s) ja sama tuulen vihellys jatkui tiistaiaamunakin 6.7. ja jälleen
meidän kulkusuunnallemme vastaisena. Aamupäivä katseltiin ja odoteltiin, jospa
tuuli kääntyisi edes vähän lännestä luoteeseen, jolloin pääsisimme juuri ja
juuri ilman luovintaa Kielin lahdelle. Nyt meillä oli jäljellä enää noin
30 mailin matka Kielin kanavan alkuun ja kovasti teki jo mieli päästä sinne. Kun
Etelä-Itämerellä avomeritaipaleet ovat usein noin 50-60 mailia, niin nyt tuo 30
mailia tuntui ihan pikkumatkalta. Kuitenkin kesän alussa Ahvenanmeren 25 mailin
ylitystä varten mietitään aina tarkasti, onko keli sopiva eikä tuollaisella
10-14 m/s vastatuulella yleensä lähdetäkään ylitse. Näin sitä ajatukset
muuttuvat, kun kesän mittaan tottuu kovempiin keliin ja avomeriosuuksiin. Nyt
vaan pohditaan tulevaa Biskajan ylitystä noin 350 mailia! Kaupassa käytyämme ja
syötyämme teimme reivin valmiiksi ja yhden hollantilaisen avustaessa springin
kanssa lähdimme liikkeelle (springi = köysi maihin, jolla vene pidettiin
sivutuulessa suunnassaan siihen asti, kunnes saatiin irrotettua takaköydet
tolpista ja koneella kulkusuunta suoraan taaksepäin, jolloin avustaja irrotti
köyden ja heitti sen meille). Tällä osalla rannikkoa ei taas ole lainkaan
saaristoa ja sen mukaisesti on rakennettu mahtavat suojaiset aallonmurtajat,
joiden suojissa nostettiin nyt isopurje valmiiksi. Aallonmurtajan ulkopuolella
merenkäynti ja tuuli olikin kovempaa (n. 25-30 solmua) kuin olimme olettaneet, mutta menoksi vaan
siitä huolimatta. Aluksi Suvisussu nousi mukavasti aallolta toiselle ja luovi
ihan hyvään suuntaan, mutta sitten tuuli taas vaihtoi suuntaansa ja aaltoja
alkoi tulla eri suunnista. Sekavassa aallokossa vettä lensi ja osa matkaa
tultiin koneluovina eli purjeet ylhäällä, mutta kone apuna, jolloin saatiin
suunta säilytettyä. Illan suussa tunsimme saavuttaneemme yhden matkamme
määränpään, kun tulimme Kielin lahdelle ja lähestyimme Kielin kanavan itäpäätä.
Emme menneet vielä illalla kanavaan (kanavassa huvialukset eivät
saakaan liikkua yöllä), vaan kiinnityimme Holtenaun
vierasvenesatamassa saksalaisveneen kylkeen. Kiinnityssysteemit olivat täällä
muuten aika onnettomat: laiturin ulkoreunalla paksuja pystytolppia harvassa.
Lähistöllä olisi toki ollut muitakin vierassatamia, mutta halusimme tulla juuri tähän kanavan alun Holtenaun
satamaan; olimmehan muutama vuosi sitten autoillessamme käyneet jo katsomassa,
että tästä sitä sitten joskus menemme kanavaan. Satamamaksukaan ei ollut kova, vain 6,10 euroa.
Keskiviikkona 7.7. aamutuimaan Ari kävi ostamassa tuoreet sämpylät, kuten
yleensäkin aamuisin (konditoriat avautuvat usein klo 6) ja sitten kävimme
lähellä olevassa purjehtijoiden keskuudessa tutuksi tulleessa Herman Tiessen
-kaupassa. Olimme kuulleet, että sieltä ostetaan halvalla, mutta emme oikein
tienneet, mistä oli kysymys. Sisään astuttuamme pällistelimme ympärillemme,
ihmettelimme, kun joku saapui sisälle ja meni takahuoneen
puolelle. Etuhuoneen puolella tavaraa oli kovin vähän ja osa tavaroista näytti
olevan vain rekvisiittana ja muuten kaupassa oli vanhan ajan tyyliin
laatikoita seinällä tiskin takana. Lopulta Ari kysyi, mikä on ostosysteemi.
Hänelle annettiin lista, josta piti ruksia, mitä haluaa. Kun lista oli valmis,
niin sitten meidät ohjattiin takahuoneen puolelle, jossa toinen henkilö täytti
tietokoneelle ostoksemme ja kysyi, milloin olemme lähdössä. No mehän olimme
lähdössä heti, jolloin hän lupasi tavarat puolen tunnin kuluttua, kunhan kolmas
henkilö ensin käy listan kanssa tullissa (ostoslista sisälsi olutta ja viiniä).
Puolen tunnin kuluttua Arin sisälle mennessä, hänet ohjattiin jälleen
takahuoneeseen, jossa maksettiin ostokset ja sitten takaovelle, jossa oli valmis
paketti tilatuista ostoksista ja takakautta ulos. Emme ymmärrä vieläkään, mikä
tämä systeemi on, mutta hinnat olivat todella normaalia halvempia (24*0,33 l
tölkkiolutta 8,45 €). Tämän ostosreissun jälkeen irrotimme köydet ja lähdimme
kanavaan.
Vaikka olemme olleet sadoissa sulutuksissa ja täällä ei ole edes korkeuseroa eli
sulutuksessa ei ole mitään ihmeellistä, niin jännitimme kuitenkin sulkuun menoa,
kun emme tienneet oikein, miten pitää toimia, vaikka itse asiassa kaikki olikin
ihan helppoa. Ensin piti ottaa VHF:llä yhteyttä sulkuun ja sieltä
saimmekin ohjeet, mihin sulkuun pitää mennä (Holtenaussa, kuten
Brunsbuttelissäkin kanavan toisessa päässä on neljä vierekkäistä sulkua, joista
kahta käyttää huviveneet ja pienet laivat, kahta muuta isot laivat). Sulussa
emme tienneet etukäteen, kummalle puolelle pitää kiinnittäytyä, joten varasimme
lepuuttajat ja köydet molemmille puolille. Sulkuun ajaessamme näimme, että
molemmilla puolilla oli veden rajassa kelluvat ponttoonit, joihin
kiinnittäydyimme. Kiinnityksellä ei ollut muuten suurta väliä, mutta tässä
päässä kanavaa piti mennä sulkujen välillä olevaan kanavakonttoriin maksamaan
kanavamaksu (18 euroa). Samaan aikaan sulussa oli kolme muutakin huvivene ja
sulutus kesti lähinnä sen, minkä veneiltä meni aikaa käydä maksamassa. Emme
ehtineet edes huomata, nousiko vesi vai oliko Itämeri ja kanavan vedenpinnat
samalla korkeudella. Sitten alkoi kanavamatka.
| Olimme lukeneet juttuja, miten huviveneet seikkailevat isojen laivojen seassa pysytellen kanavan reunassa tieltä poissa. Kanavalla oli tosiaan huomattavasti suurempia laivoja kuin mihin olemme Saimaan kanavalla tottuneet, mutta ei niitä nyt ainakaan tällä kerralla haitaksi asti ollut ja hyvin niitä sopi väistelemään. Kanavan varrella on kilometripylväät, joista näkee sijainnin (kanava on noin 100 km pitkä). Mitään varsinaista karttaa meillä ei kanavasta ollutkaan. Alkuhuuman jälkeen kanava tuntui suunnilleen samalta kuin Saimaan kanavakin mutta ilman sulkuja. Pusikkoa kasvoi kanavan ympärillä ja vain joissakin kohdissa näimme välillä asutusta. Uskomattomalta tuntui, miten nyt näin sisämaassa liikuttaessa oli välillä suorastaan helteisen oloista; shortseja ja hihatonta paitaa piti kaivella kätköistä esille ja käsivarsia alkaa jo rasvailla. Noin klo 19 saavuimme kanavan toiseen päähän Brunsbutteliin, jossa vierasvenesatamassa laiturin vieruspaikat ja poijupaikat olivat jo kaikki täynnä ja kiinnityimme ystävällisten hollantilaisten veneen kylkeen kolmanneksi. Heti kohta selvisi, miten uskomattomalla paikalla vierasvenesatama sijaitsee. Se on heti sulun vieressä niin, että sulusta tulevat ja menevät isot laivat ajavat ohitse muutaman metrin päästä. Ensimmäisen laivan ohitus tuntui hurjalta, mutta sitten siihen tottui niin, että vaikka satamaoppaat varoittelevat meluisuudesta, niin hyvin ainakin meille uni maittoi. |
Olihan nuo laivat Kielin kanavassa välillä aika isoja |
|
Suomalainen laiva menossa Brunsbuttelin sulkuun ihan meidän vierestä. |
Olimme aikoneet pitää tässä huoltopäivän
(pyykki ja konehuolto), mutta kun emme havainneet pyykkikoneita satamassa ja
koska olimme kolmantena veneenä, ei oikein suodattimien vaihtokaan ole siinä
kivaa hommaa, jos vaikka joutuisi välillä siirtymään toisen veneen lähtiessä
liikkeelle, niin aloimme pohtia jäämmekö sittenkään. Kun minulle aamulla
suihkussa käydessäni saksalaisrouva kertoi, että jatkossa on tulossa huonoa
säätä, niin teimme aamulla nopean päätöksen lähteä liikkeelle. Samalla
paljastuimme vuorovesien osalta aloittelijoiksi. Olimme jo parin päivän aikana
tutkineet harjoituksen vuoksi vuorovesitaulukoita: olimme ottaneet harjoituksen
kohteeksi 10.7. ja laskeneet parilla eri tavalla, mihin aikaan kannattaa
Brunsbuttelistä Elbelle lähteä. Edellisenä iltana lähtöä pohtiessamme olimme
näiden laskujen mukaan ajatelleet, että hyvä aika lähteä on noin klo 9 aamulla.
Nyt lähtöä tehdessä minulle ykskaks välähti mieleen, että eihän nyt ole se 10.7.
vaan 8.7 (torstai). Äkkiä taulukot esille ja uudelleen tutkimaan oikean päivän
tilannetta, joka kertoi, että paras lähtöaika (korkeimman veden aika) on jo
ollut. Hetken laskeskeltua yksinkertaista yhteen- ja vähennyslaskua, tulin
kuitenkin siihen tulokseen, että ehdimme vielä hyvin seuraavaan satamaan
Cuxhafeniin laskuveden aikana. Siis pikalähtö matkaan.
Nyt sulkuun yhteydenotto, sulkuunajo ja kiinnittäytyminen tuntui jo ihan
vanhalta tutulta hommalta (maksu oli jo hoidettu toisessa päässä), vesi nousi
sulussa vähän ja me nousimme ponttoonin mukana edes sitä huomaamatta; helppoa.
Hieman jännitimme sulusta ulos tullessa, olimmeko tulkinneet vuorovesitaulukot
oikein. Pian selvisi, että kyllä ainakin alussa oli myötävirta ja myöhemmin se
vaan lisääntyi. Elbestä olimme myös kuulleet, miten paljon siellä kulkee laivoja
ja heti sulusta ulos tullessa saimmekin odotella kolmen ison laivan tuloa
sulusta ja parin muunkin laivan menoa ennen kuin itse pääsimme sulkuihin menevän
väylän ylitse. Muuten laivoja oli jälleen odottamaamme vähemmän; hyvin päästiin
laivaväylä ylittämään. Ajelimme poijurivin ulkopuolella ja vähän ajan kuluttua
myötävirta vaan lisääntyi. Lokimme näytti alle 6 solmua, mutta GPS:n mukaan
laskettelimme yli 9 solmua; kyllä matka taittui. Ei mennyt kauaakaan, kun
saavuimme Cuxhaveniin, jonne oli matkaa kartalla 17 mailia, mutta myötävirran
(ja meidän lokimme virheen) vuoksi lokimme näytti vain 12 mailia. Helppoa ja
mukavaa matkantekoa! Laskuveden aikana väylän vierellä alkoi ilmestyä
hiekkasärkkiä ja pariin otteeseen näimme niillä köllöttelevän hylkeitä. Tänä
kesänä olemme nähneet enemmän hylkeitä kuin tähän mennessä vuosien varrella
yhteensä.
Saavuimme siis torstaina (8.7.) tänne ja nyt on sunnuntai (11.7). Torstai meni
ihmetellessä. Laitureina on kelluvat ponttoonit, jotka nousevat ja laskevat
vuoroveden mukana eli vene on hyvin suojaisessa satamassa. Ainoastaan
laitureilta maihin kävellessä huomaamme, mikä vuoroveden vaihe on menossa
(nousu- ja laskuveden ero on yli 3 metriä). Cuxhavenissa on kaksi vierassatamaa
ja me olemme pursiseuran satamassa, joka on muutaman sata metriä kauempana
keskustasta kuin toinen sillan takan oleva satama. Täällä on kuitenkin ilmaisia
polkupyöriä käytettävissä ja niillä huristelee (vaikka varovainen saakin olla,
kun ne eivät ole ihan huippukunnossa) mukavasti paikasta toiseen. Torstaina
etsimme myös ruokakaupan ja kirjaston (jotta pääsimme nettiin katsomaan säätä ja
sähköposteja), jotka eivät olleetkaan ihan sataman vieressä.
|
Cuxhavenin satamassa lähes alavedellä |
Sama paikka nyt jo melkein ylävedellä |
Perjantaina vuokrasimme päiväksi auton
hintaan 9,99 euroa (+ vakuutus pienellä omavastuulla 8 euroa). Autona oli
muutama vuosi sitten huvittuneena katsomamme pikkuinen Smart (kahden hengen
auto, joka auto alkaa etuvarpaan kohdalta ja isoja ruokaostoksia täytyy tuoda
kahdella eri kerralla). Sillä kiertelimme Cuxhavenin lähialueen, kävimme
kaupassa ja haimme kanistereilla polttoainetta. Polttoainetta olisi saanut
isomman sataman puolelta menemällä johonkin laituriin ja soittamalla siellä
annettuun puhelinnumeroon. Satamaan tullessamme emme viitsineet moiseen ryhtyä,
vaan ajattelimme, että helpostihan sitä nyt muutaman kerran kympin kanisterilla
hakeekin polttoainetta lähihuoltoasemalta. Väärässä oltiin: lähihuoltoasema oli
ehkä noin puolentoista tai kahden kilometrin päässä. Ilman autoa tai noita
polkupyöriä olisihan ollut hommansa. Hyvin suosittu homma täällä näyttää kyllä
olevan sytkytellä polkupyörällä kanisteri tarakalla.
Cuxhavenin sataman länsipuolella alkavat mahtavat hiekkarannat dyyneineen ja
parin kilometrin päässä lännessä onkin melkoinen loma-alue hotelleineen.
Viime kesänä autoilimme täällä Heiligenhafenista käsin ja silloin paljastui,
että parhaille ranta-alueille on muilla kuin hotelliasukkailla pääsymaksu. Nyt
ovat hiekkarannat näissä keleissä olleet tyhjähköt.
Lauantai menikin pyykinpesussa ja muuten vaan oleillessa. Tänään on saatu tehtyä
noita koneen huoltohommia, mitä varten itse asiassa päätettiin pysähtyä eli
hyvin täällä aika kuluu. Perjantaina olisi ollut hyvä kulkukeli, mutta sitten
eilen lauantaina tuuli kääntyi vastaiseksi jatkolle eli länteen ja jälleen
on puhaltanut yli 10 m/s. Pari viime päivää on välillä ollut kaunista
auringonpaistetta ja lämmintä (noin 20 astetta) ja välillä taas on tullut
reippaita sadekuuroja. Ukkospilviä on mennyt sieltä täältä ohitse ja täälläkin
on muutama jyrähdys kuulunut ja salama näkynyt. Suomen uutisissa on ollut
maininta tuhoja tehneistä sateista ja tuulista Saksassa, mutta onneksemme ne
ovat ohittaneet meidät idän kautta. Tänään on tuuli hieman hellittänyt, mutta
sade on ollut jatkuvampaa ja lämpötila vain 16 astetta (aamulla oli vain 12
astetta). Ei ole tarvinnut edes pohtia, pitäisikö olla merellä menossa; niin on
mukava olla lämpöisessä veneessä ja vaan kuunnella sateen ropinaa.
Säätiedotukset ovat luvanneet vielä ainakin huomiseksi reippaita vastatuulia,
mutta sitten joko tiistaina tai keskiviikkona pitäisi kelin parantua, jolloin
lähdemme eteenpäin.
Vielä pari juttua:
* Netin säätiedostusten lisäksi olemme kuunnelleet radiosta hyvin perusteellisia
saksalaisia säätiedotuksia, joissa luetellaan kaikki Euroopan alueella
vaikuttavat korkea- ja matalapaineet ja mihin ne siirtyvät ja ennusteetkin
annetaan jopa Välimerta myöten ja niinpä säätiedostuksen kuunteluun täytyy
varata aikaa, sillä se kestää ainakin 20 minuuttia.
* Edellisinä kesinä olemme tottuneet siihen, että Kalmarin eteläpuolella ei
juurikaan suomalaisia veneitä näy. Nyt täällä on kuitenkin hämmästyttävästi
ollut jo kolme muutakin suomalaista venettä. Etelä-Itämerellä ei myöskään
yleensä suomalaista pursiseurojen lippua tunnisteta Suomen lipuksi
(sinisen ristin keskellä valkoinen risti), joten vaihdoimme Kalmarissa
käyttöön normaalin Suomen lipun.
* Itämeren osuuteen meni tänä vuonna harvinaisen kauan aikaa. Joskus olemme
tulleet Sipoosta Saksaan aika lähelle Kieliä noin 2½ viikossa, mutta nyt
käytimme aikaa yli kuukauden. Uteliaisuuttamme laskettiin lokikirjastamme, onko
se vain meidän tuntemustamme, että vastatuulia olisi ollut kovasti. Päädyimme
tulokseen, että meillä on ollut 19½ päivää vastatuulta, 7½ päivää jotakin muuta
ja vain 2 päivää heikkoja tuulia. Jonakin satamassa olopäivänä emme olleet
kirjanneet tuulen suuntaa, mutta kyllä tuo tilasto ainakin jollakin tavalla
tukee tuntemustamme tämän kesäisistä vastatuulista, vai mitä? Lokimme mukaan
matkaa Itämeren alueella tuli 966 mailia (joka on siis lokimme virheen vuoksi
jonkin verran alakanttiin).
* Eilen laskin, että kuukauden ajalta keskiarvo satamamaksuissa on ollut 13,5
euroa. Sähkö on laskettu mukaan niissä satamissa, joissa se ei ole kuulunut
satamamaksuun. Sähkön olemme useimmiten ottaneet, sillä välillä olemme ladanneet
akkuja tai tietokonetta ja välillä käyttäneet sähkölämmitintä.
Paluu lokikirjaan
Paluu etusivulle